Michaela Westberg är CMO på Exopen.
Excel kommer nog aldrig dö ut - men använd det på rätt sätt!
Excel är ett svårslaget verktyg för finansiell rapportering som du som CFO och Controller nog aldrig kommer att lämna helt. Men för att effektivisera dina rapporteringsprocesser bör du till så stor del som möjligt automatisera användandet av Excel.
70% av CFO:er använder fortfarande Excel för deras finansiella planering och analys. Men endast 18% anser sig vara experter på Excel.
*Statistik och bild:CFO: No Way Home – How the most manual job in the C-Suite is keeping CFOs in the office, DataRails
Då Excel fortfarande används i så stor utsträckning så gäller det att du håller dig uppdaterad på trender inom verktyget och använder det på rätt sätt, för att få ut det mesta av värdet. Många väljer att komplettera sin befintliga Excel-lösning med nya moderna FP&A-verktyg som stöttar de befintliga processerna.
Nedan får du 5 fördelar med Excel och lite tips på hur du kan maximera värdet av verktyget
1. Flexibilitet
Excel är ett flexibelt verktyg som kan användas för att skapa olika typer av finansiella rapporter, så som resultaträkning, balansräkning och kassaflödesanalyser. Det tillåter även dig som användare att anpassa dina rapporter genom att skapa egna formler och använda olika formateringsalternativ.
2. Användarvänlighet
Excel är ett mycket användarvänligt verktyg som är lätt att lära sig och använda, även för dig utan avancerad teknisk kompetens. Excel har även ett brett utbud av inbyggda ekonomiska och statistiska funktioner som kan hjälpa dig som användare att snabbt och enkelt skapa finansiella rapporter.
Det krävs lite mer avancerad specialkompetens för att få till skräddarsydda mer komplexa rapporter men som tur är finns det både kompletterande verktyg och konsulter som kan hjälpa dig.
3. Automatisering
Använder du enbart manuella processer och klipper och klistrar i Excel så stjäl det tid från övrigt som är viktigt. För att inte tala om huvudvärken du får. Excel tillåter dig som användare att automatisera en del av dina repetitiva uppgifter, exempelvis datainmating och dataanalys. Detta hjälper dig att spara tid och förbättra effektiviteten.
Det finns idag kompletterande Excel add-ins som hjälper dig att automatisera din rapportering med automatisk distribution till dina stakeholders. Väljer du en leverantör som redan har en färdig integration mot ditt ERP-system får du snabbare onboarding. Skaffa dig en total överblick av verksamheten genom skräddarsydda rapporter med realtidsdata från ditt ERP-system. Tiden du sparar på minskat manuellt arbete kan du istället lägga på analys och beslutsfattande.
4. Samarbete
Excel låter flera användare komma åt och redigera samma kalkylblad samtidigt, vilket kan underlätta samarbete och förbättra kommunikationen inom ett team.
Med ett Excel add-in som supporterar din Excel-lösning med automatisering och behörighetsstyrning får du en smidig delning av rapporter automatiskt. Detta gör att du sparar tid och får ännu bättre internt samarbete.
5. Dataanalys
Excel tillhandahåller ett brett utbud av dataanalysverktyg, exempelvis pivottabeller, diagram och grafer, som kan hjälpa användare att snabbt identifiera trender och mönster i din finansiella data.
Känner du att du är i behov av en ännu mer avancerad analys, exempelvis ad-hoc analys? Då rekommenderar vi dig att komplettera Excel med Power BI som också tillhör Microsoft familjen.
Power BI är det marknadsledande visualiseringsverktyget från Microsoft som hjälper dig att analysera din data på ett effektivt sätt. Du får snabbt insikter för åtgärd och kan vidta åtgärd för att maximera tillväxt.
"Power BI är Excels powerpivo på steroider!" - Fredrik Landberg, CEO @ Exopen
Sammanfattningsvis är Excel ett mycket användarvänligt verktyg för finansiell rapportering tack vare dess flexibilitet, användarvänlighet, automatiseringsmöjligheter, samarbetsfunktioner och dataanalysverktyg.
I denna guide får du 6 tips på hur du kan förenkla ditt rapporteringsarbete.