Michaela Westberg är CMO på Exopen.
Enkla knep: Så får du koll på er likviditet snabbt och enkelt!
Att ha koll på företagets likviditet, den kortsiktiga betalningsförmågan, är viktigt i alla lägen. Men under Coronapandemin har det verkligen blivit en brinnande fråga. Att få en bra överblick över företagets likviditet kan var knepigt och tidskrävande men det finns ett enkelt knep – en automatiserad likviditetsrapport.
Att se till att det företag man jobbar på kan betala de kortfristiga, och långsiktiga, fordringarna är en av de viktigaste uppgifterna på en ekonomiavdelning. Det senaste året har detta ställts på sin spets. Saker som man tidigare hade prognoser för har under året förändrats radikalt. Nu måste man ha flera olika scenarion beredda. Inte bara för att andra företag kan behöva ställa in sina ordrar. Det handlar också om logistik och sjukfrånvaro. För en del företag har intäkterna ökat medan andra har fått se ett enormt bortfall.
Oavsett vilken typ av bolag man driver på har behovet av att kunna samköra sina olika system vuxit under året. Att manuellt skapa nya likviditetsrapporter, när underlaget ständigt förändras, är en uppgift som tagit mycket tid på ekonomiavdelningar runt om i världen.
Enkla knep - så får du koll på er likviditet
Men finns det då något knep för att snabbt och enkelt få koll på företagets likviditet. Svaret på den frågan är ja. Svaret är kort och gott att skapa en likviditetsrapport. Många företag har sedan tidigare en likviditetsrapport, en rapport som man manuellt tar fram och som sedan uppdateras en eller ett par gånger per år.
När förutsättningarna skiftar snabbt, som vi fått uppleva det senaste året, kan detta arbete bli en tidskrävande uppgift för ekonomiavdelningen. En uppgift som dessutom ökar risk för mänskliga misstag när det ska gå snabbt och man manuellt behöver hämta uppgifter från flera olika system.
Då är det smarta alternativet att satsa på en automatiserad likviditetsrapport. En rapport som är kopplad till era affärssystem och automatiskt hämtar data och som kan uppdateras med ett klick. I en bra likviditetsrapport kan du själv välj om du vill se kassalikviditet eller balanslikviditet eller göra prognoser över likviditeten under ett längre tidsintervall.
Några tips till dig som är intresserad av att köpa in en likviditetsrapport.
1. Tänk igenom vilka faktorer som är viktiga för er i en rapport
Beroende på vilken typ av företag man jobbar på så kan behovet se annorlunda ut. Produktionskostnaden, försäljningspris, hur ni påverkas om transporten fördröjs eller uteblir etc. Det viktiga är att den rapport du satsar på går att ändras och skräddarsys efter era behov.
2. Vilka system jobbar ni i?
Se till att den rapport ni satsar på går att koppla ihop med de system ni använder och är beroende av – annars kommer rapporten inte gå att automatisera.
3. Glöm inte bort personalen
Det är vanligt att man bara tänker på produkterna man säljer och glömmer bort hur personalen påverkar likviditeten. Hur påverkas ni vid hög personalfrånvaro eller om alla måste jobba övertid?
4. Välj ett system som är lätt att använda
Ibland glömmer man bort att en del system är svåra att lära sig att hantera. De kanske är superbra men om inlärningstiden motsvarar den tid som annars lägger på manuellt arbete så uteblir den tidsvinst som man vinner på en automatiserad rapport. Se till att den rapport du väljer är lätt att använda och kräver liten tid av de som ska använda den. Missa inte tänka till när det gäller distributionen. Att kunna sprida rapporten till rätt medarbetare måste vara enkelt och effektivt för ekonomiavdelningen.
5. Vill du inte att alla ska kunna se hela resultatet?
Ibland finns det känslig information i rapporter som inte lämpar sig för alla de anställda som behöver tillgång till rapporten. Se till att du väljer en rapport som går att behörighetsstyra så att känslig information, till exempel information om dina medarbetare, inte sprids.