Michaela Westberg är CMO på Exopen.
Så väljer du rätt FP&A-verktyg - 5 värdefulla tips!
Att byta FP&A-verktyg kan vara en stor utmaning, men det kan också innebära stora fördelar för din organisation om du gör det på rätt sätt. I detta blogginlägg får du några tips att tänka på när du överväger att byta FP&A-verktyg.
Enligt Gartner´s senaste studie ”Leadership Vision for 2023: Chief Financial Officer” beskriver de CFO:ers topp 3 främsta prioriteringar 2023:
Ta ekonomifunktionen till nästa nivå med nya förändringsinitiativ
Utveckla och anpassa data- och analysstrategin
Anpassa utgifterna för tillväxt
Har du som CFO samma prioriteringar? Då behöver du troligtvis byta FP&A-verktyg för att lyckas med dem!
Det finns många FP&A-lösningar tillgängliga på marknaden. Genom att undersöka olika alternativ kan du få en uppfattning om vad som finns tillgängligt. Detta kan hjälpa dig att besluta vilken lösning som skulle vara bäst för just din organisation.
Det är viktigt att prova en potentiell FP&A-lösning för att se hur det fungerar i praktiken. Be om en demo från potentiella leverantörer och se till att det finns tillräckliga funktioner för att hantera dina specifika behov. Se till att du får en gratis provperiod för att se om verktyget är vad du söker innan du bestämmer dig.
Nedan får du 5 värdefulla tips på hur du ska tänka i valet av nytt FP&A-verktyg
1. Känn till företagets behov
Innan du börjar leta efter FP&A-verktyg, bör du först definiera och förstå dina och organisationens specifika behov och krav, samt vad som saknas i nuvarande lösning. Du bör veta vilka funktioner som behövs för att hantera finans-, budget-, prognos- och rapporteringsprocesser för att välja det mest lämpliga verktyget som uppfyller dina krav.
2. Titta på integrationsmöjligheterna
När du byter FP&A-verktyg är det viktigt att ta hänsyn till integrationer med befintliga system i din organisation. En ny lösning som inte fungerar med dina befintliga system kan skapa problem och hinder för din verksamhet. Det är viktigt att se till att det FP&A-verktyg som du väljer kan integreras med andra viktiga system inom företaget som ERP, CRM, HR och andra relaterade plattformar. Detta säkerställer att all data och all information hanteras på ett smidigt sätt, vilket minskar risken för fel och missförstånd.
3. Användarvänlighet och self-service
För att ett verktyg ska vara användbart och effektivt behöver det vara lätt att förstå och använda. Leta efter verktyg som erbjuder enkel navigering, tydliga instruktioner och användarvänliga gränssnitt. Detta säkerställer att personalen snabbt kan lära sig hantera verktyget och dra nytta av dess funktioner. Kan ni arbeta med self-service kan ni snabbt göra ändringar och behöver inte ta hjälp av en extern konsult vid minsta ändring av processerna.
4. Skalbarhet
Ett annat viktigt kriterium är att verktyget ska vara skalbart och flexibelt för att passa organisationens storlek och behov. Du bör se till att verktyget är anpassningsbart och enkelt kan uppgraderas eller utökas när organisationens behov utvecklas.
5. Pris och kostnad för implementation
Slutligen måste du ta hänsyn till kostnaderna för att implementera och använda verktyget. Kontrollera vad som ingår i priset och se till att verktyget ger tillräckligt med fördelar för att vara värt investeringen. Se till att du får ut det mesta av dina investeringar i verktyget genom att utvärdera dess nytta, kostnad och effektivitet på regelbunden basis.