Däckia

Däckia har varit använt Exopen länge

Hos Däckia är Exopens verktyg väl implementerade och uppskattade sedan länge. Alla 65 verkstäder använder Exopen. Det säkrar kvaliteten i det ekonomiska arbetet för varje enskild verkstad såväl som för hela företaget. Dessutom minimerar Exopen tiden som verkstäderna behöver lägga på budget och ekonomisk rapportering och de kan istället ägna sig åt det de kan och vill mest – däck och däckservice. Det säger Mattias Axelsson- Willim, Business controller på Däckias huvudkontor i Täby.

Kundcase Dackia

Om

Däckia AB grundades 1976 och är en av Sveriges ledande däckservicekedjor med huvudkontor i Täby strax utanför Stockholm. Företaget har cirka 65 egenägda verkstäder samt cirka 50 så kallade franchiseverkstäder runt om i landet.

Utmaning

Däckia behövde ett system som minskar de mänskliga misstagen och minimerar tiden för de ekonomiska processerna.

Lösning

Däckia har använt Exopens olika lösningar sedan 2008. Hela den ekonomiska uppföljningen, analysen och styrningen vilar på Exopens lösning. Det har kvalitetssäkrat att den mänskliga faktorn inte gör fel och minimerat tiden för de ekonomiska processerna. Företaget använder även affärssystemet Navision men inte som rapportgenerator. Navision samlar information och Exopen presenterar den.

Varje verkstadschef har ett eget resultatansvar, verkstäderna är som ett bolag i bolaget. – Det kan vara en stor utmaning. Verkstädernas främsta uppgift är inte att sköta siffror – det är att sköta verkstaden. Då kan det bli en utmaning att även sköta controll-arbetet. Därför vill vi göra den information som just de behöver lättillgänglig för dem. Exopen är vårt sätt att kommunicera det ekonomiska med verkstaden. Verktygen ger verkstaden det de behöver. Det är användarvänligt, lättillgängligt och lätt att lära sig, säger Mattias.

Resultat

Via Exopen kan Däckia alltså på ett enkelt och tidseffektivt sätt ge hela organisationen tillgång till den information som är relevant för just dem. Däckia har ett stort antal Exopenrapporter men verkstäderna använder huvudsakligen fyra block. Ett visar hur kundflödet ser ut från tid till annan, ett hur verksamheten går över året och mellan säsonger och ett visar försäljningen av däck. Det fjärde visar hur många förvaringar av däck varje verkstad har i sina däckhotell.
Även boksluts- och budgetprocesserna är uppbyggda utifrån Exopenrapporter. – Det skapar förutsättningar för en transparent och effektiv budgetprocess där all kraft kan läggas på det väsentliga, utan en massa onödigt tidsspill på att administrera olika versioner av excelfiler, manuell parameterhantering och så vidare. Däckia följer även leverantörsavtal och kundavtal i verktyget. Lönesystemet är ännu inte integrerat med Exopen, men man ser över möjligheten att göra även detta. – Utan Exopen skulle vår ekonomiavdelning inte fungera och min vardag skulle vara living hell. Det skadar dock inte att gilla Excel, kan du Excel är Exopens verktyg fantastiskt bra att jobba med. Det är smidigt, snabbt, hyfsat enkelt och jag kan ta ut vad som helst i affärsverktyget med Exopen, även i realtid, avslutar Mattias.

MATTIAS AXELSSON-WILLIM, CEO @ DÄCKIA